Αλέξανδρος Άνθης – Προπονητής Καλαθοσφαίρισης, Υπ. Ακαδημιών
Μία ερώτηση που περιπλανάται συχνά στο μυαλό όλων μας είναι: «Πώς μπορώ να συνεισφέρω στην αθλητική εμπειρία του παιδιού μου, πώς μπορώ να το βοηθήσω χωρίς να το βλάψω;»
Στο ακόλουθο κείμενο ακολουθούν τέσσερα βασικά σημεία που έχει αποδειχθεί ότι λειτουργούν θετικά για τους αθλητές, τους γονείς και τους προπονητές.
- ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΕΙΤΕ ΤΟΥΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΔΙΑΙΤΗΤΕΣ
Ως γονείς, έχετε κάθε δικαίωμα να δίνετε συμβουλές στο παιδί σας. Αλλά είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζετε πότε το μήνυμα που θέλετε να περάσετε είναι χρήσιμο και πότε βλάπτει. Μπορεί να προκληθεί μεγάλη σύγχυση σε έναν νεαρό αθλητή που αναγκάζεται να επιλέξει ανάμεσα στο να ακούσει τον προπονητή του ή τον γονιό του που κάθεται στην εξέδρα. Αυτή η σύγχυση οδηγεί αναπόφευκτα σε απογοήτευση και επηρεάζει αρνητικά την εμπειρία και την απόδοσή του. Εμπιστευτείτε τους προπονητές των ομάδων και την κρίση τους, καθώς η βασική τους αποστολή είναι να διαφυλάξουν την αγάπη των παιδιών για τον αθλητισμό.
Να είστε, επίσης, βέβαιοι ότι οι διαιτητές προσπαθούν για το καλύτερο δυνατό σύμφωνα με τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους, αλλά ακόμη και κορυφαίοι διαιτητές στον πλανήτη υπάρχουν στιγμές που δεν κρίνουν κάθε φάση του παιχνιδιού σωστά.
Επειδή όμως, μας αρέσει να συμμετέχουμε και να βοηθάμε την προσπάθεια των παιδιών μας, ας διοχετεύσουμε την θετική μας ενέργεια χειροκροτώντας τους νεαρούς αθλητές για την προσπάθειά τους, για την αγάπη τους για το μπάσκετ και τα μαθήματα ζωής που απολαμβάνουν απλόχερα μέσα από τον ομαδικό αθλητισμό.
- Η ΝΙΚΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΑΝ
Η πίεση της νίκης και της ήττας ασκείται στα παιδιά από πολύ νεαρή ηλικία. Αυτό πηγάζει από τον έντονο ανταγωνισμό της σύγχρονης κοινωνίας μας, η οποία ενθαρρύνει τη νίκη με κάθε κόστος σε πρώιμα ηλικιακά στάδια. Οι αθλητικές εμπειρίες των παιδιών, η διασκέδαση και η χαρά του παιχνιδιού είναι πολύ πιο σημαντικές από ένα πρόσκαιρο αποτέλεσμα, έναν αγώνα, μία νίκη ή ένα καλάθι.
Αν ορίσουμε την επιτυχία και την αποτυχία με όρους νίκης και ήττας από τις μικρές αυτές ηλικίες κινδυνεύουμε να χάσουμε το πιο σημαντικό παιχνίδι, εκείνο της αθλητικής και ψυχοπνευματικής ανάπτυξης των παιδιών μας. Θυμηθείτε τί είναι πιο σημαντικό.
- ΚΑΝΟΝΑΣ 24 ΩΡΟΥ
Μετά από ένα παιχνίδι, συμμετέχοντες και θεατές είναι είτε ψυχικά είτε και σωματικά εξαντλημένοι, γεγονός που κάνει όλα τα μέρη λιγότερο δεκτικά σε σχόλια ανατροφοδότησης. Καλό είναι λοιπόν να αποφεύγουμε τα σχόλια για το παιχνίδι ή την εποικοδομητική κριτική των παικτών και/ή των προπονητών για τουλάχιστον 24-48 ώρες μετά από ένα παιχνίδι. Αυτό έχει αποδειχθεί ότι λειτουργεί ευεργετικά και βοηθά στην επίλυση τυχόν θεμάτων, καθώς επιτρέπει σε όλους τους εμπλεκόμενους να ηρεμήσουν, να αξιολογήσουν το παιχνίδι και να αυτοαξιολογηθούν. Η πάροδος του απαραιτήτου χρόνου καθιστά πιο πιθανό ο παίκτης ή ο προπονητής να είναι πιο δεκτικοί σε σχόλια, μακριά από τα εμπόδια της κούρασης και των έντονων συναισθημάτων.
- ΟΙ ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΚΟΥΒΕΝΤΕΣ
Οι πιο σημαντικές κουβέντες που μπορεί να πεις στο παιδί σου μετά από έναν αγώνα είναι: « Μου αρέσει να σε βλέπω να παίζεις και να αθλείσαι». Η πίεση της νίκης και της ήττας σε κάθε παιχνίδι κάνει πολλούς αθλητές να νιώθουν ότι η αξία τους καθορίζεται από την απόδοσή τους. Αυτό δεν θα μπορούσε να απέχει περισσότερο από την αλήθεια. Μετά από ένα δύσκολο παιχνίδι, υπενθυμήστε τους πόσο ξεχωριστοί είναι και τα πράγματα που έκαναν καλά. Θα πρέπει να ξέρουν ότι τους υποστηρίζετε και είστε περήφανοι για αυτούς ανεξάρτητα από την απόδοση τους και το τελικό σκορ.
Ως γονείς, αν και η γνώμη μας είναι συχνά η πιο πολύτιμη, πολλές φορές ξεχνάμε τη δύναμή της αλλά και τον τρόπο που θα την εκφράσουμε. Ακόμα και μία έκφραση ή ένα βλέμμα έχουν την δική τους βαρύτητα. Πρέπει επίσης, να ελέγχουμε την συμπεριφορά μας εντός του γηπέδου καθώς και την διάθεση που θέλουμε να περάσουμε στην εξέδρα γιατί έχει σαφές αντίκτυπο στην αθλητική εμπειρία των παιδιών μας. Ας συνεισφέρουμε λοιπόν με επαίνους και θετική ενέργεια ! Ας κάνουμε σήμερα τον κόσμο του αθλητισμού καλύτερο.
Βιβλιογραφία
- Fabian W. Otte,1 Keith Davids,2 Sarah-Kate Millar,3 and Stefanie Klatt1,4,* – When and How to Provide Feedback and Instructions to Athletes?—How Sport Psychology and Pedagogy Insights Can Improve Coaching Interventions to Enhance Self-Regulation in Training
- Long-Term Athlete Development Author: Istvan Balyi Richard Way Colin Higgs