Τι είναι το καλύτερο για το παιδί μου; Πότε έχει περισσότερες πιθανότητες να ασχοληθεί με τον πρωταθλητισμό; Τα παιδιά πρέπει να εξειδικεύονται από μικρές ηλικίες; Ποια είναι τα στάδια ανάπτυξης ενός αθλητή;
Η απάντηση σε αυτές τις ερωτήσεις είναι απλή, τα παιδιά πρέπει να μαθαίνουν δεξιότητες και να ακολουθούν δραστηριότητες που ταιριάζουν με τα στάδια ανάπτυξής τους. Αυτή η διαδικασία ονομάζεται Μακροπρόθεσμη Ανάπτυξη Αθλητή (Long-Term Athlete Development) ή LTAD [1].
LTAD – Μακροπρόθεσμη Ανάπτυξη Αθλητών
Το LTAD σύμφωνα με ειδικούς επιστήμονες είναι η πιο ωφέλιμη προσέγγιση για τους μικρούς αθλητές, για αυτό και ακολουθείται από κορυφαία αναπτυξιακά προγράμματα παγκοσμίως.
Η ανθρώπινη ανάπτυξη από τη γέννηση έως την ενηλικίωση είναι μια συνεχής διαδικασία.
Ειδικοί εμπειρογνώμονες διαχωρίζουν την ανθρώπινη ανάπτυξη σε σχέση με την άθληση (LTAD), σε διακριτά στάδια με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, τα οποία και ονομάζονται στάδια ανάπτυξης [1].
- Στάδιο 1: Αρχίζω με ενέργεια (0-6 ετών)
- Στάδιο 2: Βάσεις Άθλησης με Διασκέδαση (κορίτσια 6-8, αγόρια 6-9)
- Στάδιο 3: Μαθαίνω να προπονούμαι (κορίτσια 8-11, αγόρια 9-12)
- Στάδιο 4: Προπονούμαι για να βελτιωθώ (κορίτσια 11-15, αγόρια 12-16)
- Στάδιο 5: Προπονούμαι για να ανταγωνίζομαι (κορίτσια 15-21, αγόρια 16-23)
- Στάδιο 6: Προπονούμαι για να κερδίζω (κορίτσια 18+/-, αγόρια 19+/-)
- Στάδιο 7: Δια βίου Άθληση (χωρίς ηλικιακό όριο)
Έμφαση στην εξειδίκευση από μικρή ηλικία ;
Η στοχευμένη προπονητική με ελάχιστη προσθήκη δραστηριοτήτων διασκέδασης και παιχνιδιών, από τις μικρές ηλικίες (11 και κάτω ετών) με σκοπό τη μέγιστη επίδοση, δεν βοηθά τα παιδιά να αγγίξουν την πλήρη δυναμική τους (παρότι ακολουθείται κατ’ εξαίρεση σε αθλήματα που επιζητούν την κορύφωση σε μικρές ηλικίες π.χ. ενόργανη). Στην πραγματικότητα η πρώιμη εξειδίκευση στέκεται εμπόδιο στην πλήρη εξέλιξη των παιδιών και επιφυλάσσει πλήθος αρνητικών επιπτώσεων.
Σε περίπτωση που η προπόνηση δεν ταιριάζει με τα στάδια ανάπτυξης οι συνέπειες για τους μικρούς αθλητές είναι αρνητικές και δυσάρεστες [1]:
- Τα παιδιά δεν διασκεδάζουν
- Εστιάζουν υπερβολικά στην νίκη αναπτύσσοντας κακές συνήθειες
- Η ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους είναι κακή
- Δε φτάνουν στο ανώτατο επίπεδο της απόδοσης τους
- Εξουθενώνονται και εγκαταλείπουν τον αθλητισμό.
Το Πλάνο Ανάπτυξης Αθλητών της Ακαδημίας South έχει συσταθεί με σκοπό τη καθοδήγηση των αθλητών σύμφωνα με το κατάλληλο στάδιο ανάπτυξης. Αξιοποιώντας το παγκοσμίως αναγνωρισμένο εκπαιδευτικό μοντέλο Μακροπρόθεσμης Ανάπτυξης Αθλητών LTAD, σχεδιάσαμε ένα πρακτικό, λειτουργικό και διαδοχικό μοντέλο ανάπτυξης κατάλληλο για τον κάθε αθλητή.
Το LTAD, ακολουθείται από κορυφαία αναπτυξιακά προγράμματα παγκοσμίως. Ενδεικτικά αναφέρονται:
- το αναπτυξιακό πρόγραμμα Καλαθοσφαίρισης των Ηνωμένων Πολιτειών,
- το αναπτυξιακό πρόγραμμα Ποδοσφαίρου των Ηνωμένων Πολιτειών,
- το αναπτυξιακό πρόγραμμα Καλαθοσφαίρισης του Steve Nash στον Καναδά,
- το αναπτυξιακό πρόγραμμα Βόλεϋ των Ηνωμένων Πολιτειών
- το αναπτυξιακό πρόγραμμα Χόκεϊ επί πάγου των Ηνωμένων Πολιτειών
Οφέλη και μειονεκτήματα των μοντέλων ανάπτυξης αθλητών θα παρουσιαστούν αναλυτικά στο β΄μέρος του άρθρου.
Πηγές
[1] Long-Term Athlete Development By Istvan Balyi, Richard Way, Colin Higgs
Long-Term Athlete Development